SFO

Skolefritidsordningen er en del af folkeskolen og oprettet i henhold til folkeskolelovens § 3, stk.4. I kan læse mere om SFO'ens formål i vores lokale Mål- og indholdsbeskrivelse, som findes nederst på siden.

Christiansfeld skolefritidsordning er normeret til 150 børn. SFO'en har åbent på alle skoledage. Derudover holdes der åbent i skoleferier, dog ikke uge 28, 29 og 30.

Mandag kl. 6.30 – 17.00

Tirsdag kl. 6.30 – 17.00

Onsdag kl. 6.30 – 16.30

Torsdag kl. 6.30 – 17.00

Fredag kl. 6.30 – 16.00

Indmeldelse kan ske med dags varsel, udmeldelse pr. d.1.i måneden, dog med en måneds varsel. Udmeldelse og indmeldelse sker til pladsanvisningen eller på borger.dk.

Fritidsordningens mål er, gennem samarbejde med skolen, at skabe en pædagogisk sammenhæng, som sikrer barnet tryghed og harmoni i dagligdagen. Endvidere at give børnene mulighed for, at udvikle sig personligt og socialt, i et trygt miljø.

Vi lægger stor vægt på, at skabe en god overgang fra skoledagen til SFO-eftermiddagen.

Tilsyn og kontrol

Alle tilmeldte børn er under personalets tilsyn og der holdes kontrol med, at fremmødet er i overensstemmelse med de trufne aftaler mellem forældre og personalet gennem Aula.

Forældre kan selv registrere barnets komme og gå tider på Aula. Her kan I også melde jeres barn syg eller fri.

Aktiviteter

Dagligdagen i Fritidsordningener præget af fri leg og planlagte aktiviteter. I kan se mere på SFO'ens årshjul.

Aktiviteterne vil afhænge af årstiden og børnegruppen.

Udendørs bruger vi skolegården og de omkringliggende grønne områderendvidere tager vi på ture ”ud af huset”  gå, køre i bus eller på cykel.

Der vil endvidere være fællesarrangementer med andre institutioner, biblioteket, skolen m.v.

Dagsrytme

Fritidsordningens åbner hver morgen kl. 6.30. Fritidsordningen lukker, når børnene møder i skole kl. 7.45 og åbner igen når børnene har fri kl. 13.30.

Morgenstunden er stille og hyggelig, vi læser historier, spiller spil eller leger. For de børn der ikke har nået at få morgenmad, tilbyder SFO´en dette. Børnene må ikke selv medbringe morgenmad.

Når børnene har fri fra skole og tilmeldt SFO, skal de være ude ca. ½ time inden de går i gang med eftermiddagens leg og aktiviteter.

Der ydes ikke lektiehjælp i SFO, dog tilbydes de børn der ønsker det, et lokale hvor de kan lave lektier.

Praktiske oplysninger

Alle børn har deres egen garderobe, hvor deres tøj og fodtøj skal være, her er der også en kasse med plads til en pose med skiftetøj. Alle børn skifter fodtøj til inde brug når de kommer ind.

Da aktiviteterne ofte foregår ude i naturen, er det hensigtsmæssigt at børnene har praktisk tøj og fodtøj (skiftesko) med.

Medbringer børnene legetøj i Fritidsordningen, er dette på eget ansvar.

Flere gange om året inviterer vi på forældrekaffe, så I kan se, hvad der sker i SFO'en. Opslag om forældrekaffe lægges op på Aula.

I løbet af året, arrangeres forskellige fællesarrangementer såsom ture, fællesspisning, markedsdag, julehyggedag mm.

På opslagstavlen vil I kunne se, hvad der sker i børnegruppen og hvilke aktiviteter vi har planlagt endvidere vil det blive annonceret på Aula.

I er altid velkomne til at kontakte os for at høre nærmere. Vi tilbyder også et besøg i vores SFO lokaler.

Mål- og indholdsbeskrivelse SFO.pdf

Shape Created with Sketch.