Mellemtrinnet

Velkommen til mellemtrinnet på Christiansfeld Skole (4. – 6.klasse)

Vi ønsker at give alle vores elever på Christiansfeld Skole det bedste fundament for livet, således at de forlader skolen med stærke kompetencer både fagligt, personligt og socialt.

Vi ved at et succesfuldt skoleforløb er afhængigt af et gensidigt, tillidsfuldt og forpligtende samarbejde mellem skole, elever og forældre.

Mellemtrinnet er en vigtig periode af elevernes skolegang, her udvikles vigtige faglige og sociale kompetencer og skole-hjem samarbejdet er i denne forbindelse meget vigtigt.

Vi har derfor i skolebestyrelsen lavet en folder. Den indeholder en beskrivelse af, hvad elever og forældre kan forvente fra skolens og lærernes side, når de går på Christiansfeld Skole. Den beskriver på samme tid de forventninger, skolen har til både elever og forældre:

Den måde, vi forældre involverer os på, både præger og bidrager til den måde, vores børn lærer at omgås hinanden.

En god trivsel i klassen (respekt, anerkendelse, tolerance, behageligt arbejdsmiljø, effektiv konflikthåndtering etc.) har enorm positiv indflydelse på det faglige niveau. Det er i de første år af vores børns skolegang, at vi som forældre danner fundamentet for en god omgangstone inklusiv fremtidige måder at omgås hinanden på, både børn og voksne. Vores børn bruger os som rollemodeller – de gør som vi gør – ikke det, vi siger, de skal gøre. Derfor er læring og trivsel på Christiansfeld Skole også dit ansvar.

Du kan se hele folderen "Velkommen til Christiansfeld Skole" her.

Der henvises desuden til at læse Christiansfeld Skoles skole-hjem-principper, som kan læses her.

På mellemtrinnet konsoliderer og videreudvikler vi den faglige og trivselsmæssige udvikling, der er påbegyndt i indskolingen. Vi sætter faglig udvikling i centrum og lægger vægt på, at alle børn udvikler sig bedst muligt i gode fællesskaber.

IT

Vi integrerer IT i den daglige undervisning, hvor det giver mening. Skolen har computere til rådighed, og det er også muligt for eleverne at medbringe egne devices.

Start på mellemtrinnet – 4. klasse

Vi arbejder efter principperne i PLUS (Positiv Adfærd i Læring og Samspil).

Kendte pædagoger fra indskolingen følger eleverne i 4. klasse for at sikre en god og tryg overgang til mellemtrinnet.

5. klasse

På 5. årgang starter 2. fremmedsprog Tysk.

På 5. årgang er der en lejrskole over 3 dage (2 overnatninger). Målet fastlægges af lærergruppen i samarbejde med eleverne. I de senere år har årgangen valgt en lejrskole til København.

6. klasse

På 6.årgang introduceres faget madkundskab.

På 6.årgang er der skolekomedie, som kulminerer med en forestilling.

I løbet af 6.årgang laves forskellige arrangementer i samarbejde med Sjølund-Hejls Skole. Det skyldes, at vi er distriktsskole for Sjølund-Hejls skoledistrikt på årgangene 7.-9.klassetrin. Arrangementerne har til formål at eleverne på kommende 7.årgang lærer hinanden at kende.

Skolen kan tilbyde

• Nyrenoveret skole
  • Lyse og indbydende lokaler, der lever op til moderne krav om udsugning og lydforhold.
  • Kvalitetsmøbler med mulighed for fleksibel møblering
  • Interaktive tavler i alle lokaler
  • Garderober for hver afdeling med separat indgang
  • Nye og indbydende toiletfaciliteter
  • Lockers med kodelås til hver elev
  • Trådløs Internetadgang i alle lokaler
  • Dygtige og engagerede lærere
  • God og varieret undervisning med bevægelse hver dag
  • Fællesbibliotek med bl.a. et rigt udvalg af såvel dansk som engelsk skønlitteratur – Young Adult litteratur
  • IT-Fagportaler og kyndig vejledning af bl.a PLC-medarbejdere
  • Koldtvandsdrikkeautomater i hver afdeling

I er altid velkomne til at kontakte til at kontake skolen og få en dialog omkring jeres barns trivsel.