Indskolingen

Velkommen til indskolingen på Christiansfeld Skole (0.- 3. klasse)

Vi ønsker at give alle vores elever på Christiansfeld Skole det bedste fundament for livet, således at de forlader skolen med stærke kompetencer både fagligt, personligt og socialt.

En god start på skolelivet begynder i indskolingen. Derfor vægter vi en tryg skolestart med fokus på relationer og trivsel. Det gode skole/hjem samarbejde er i den forbindelse vigtigt.

Vi ved, at et succesfuldt skoleforløb er afhængigt af et gensidigt, tillidsfuldt og forpligtende samarbejde mellem skole, elever og forældre.

Vi har derfor i skolebestyrelsen lavet en folder som beskriver, hvad elever og forældre kan forvente fra skolens og lærernes side, når de går på Christiansfeld Skole. Den beskriver på samme tid de forventninger, skolen har til både elever og forældre:

Vi ønsker alle den bedste skolegang for vores børn. Når de starter i skole, har vi som forældre det håb og ønske, at det skal være en tid fyldt med gode faglige og sociale oplevelser. Denne folder fokuserer på, hvad du som forælder kan forvente af skolen, og hvad skolen forventer af dig. Forventninger, der skaber de bedste rammer for dit barn og det fællesskab, barnet kommer til at være en del af.

Den måde, vi forældre involverer os på, både præger og bidrager til den måde, vores børn lærer at omgås hinanden.

En god trivsel i klassen (respekt, anerkendelse, tolerance, behageligt arbejdsmiljø, effektiv konflikthåndtering etc.) har enorm positiv indflydelse på det faglige niveau. Det er i de første år af vores børns skolegang, at vi som forældre danner fundamentet for en god omgangstone inklusiv fremtidige måder at omgås hinanden på, både børn og voksne. Vores børn bruger os som rollemodeller – de gør som vi gør – ikke det, vi siger, de skal gøre. Derfor er læring og trivsel på Christiansfeld Skole også dit ansvar.

Der henvises desuden til at læse Christiansfeld Skoles skole-hjem-principper, som kan læses her.

Christiansfeld skole har glidende overgang, i daglig tale GLO, med opstart 1. april.

GLO tilbuddet starter kl. 7.45 - 13.30. Der afholdes forældremøde i marts måned, hvor der vil blive informeret om personale, dagens struktur, aktiviteter mm.

Målet for GLO er:

• At skabe en tryg, tillidsfuld og overskuelig overgang fra børnehave til skole og SFO for både børn og forældre. Derfor har skolen også et tæt samarbejde med børnehaverne.
  • At børn og forældre lærer personale, kommende klassekammerater og området at kende før skolestart.
  • At børnene lærer de gældende regler og strukturer, der er i skolen. Reglerne/strukturen gentages mange gange, så reglerne/strukturen er velkendte ved skolestart.
  • At støtte børnene i at skabe nye venskaber på tværs af årgangen.
  • At forberede og træne børnene til den kommende skolegang ved at stille dem i forskellige undervisningslignende situationer - sidde stille, modtage kollektive beskeder, vente på tur, samarbejde etc.

Fokus på det  faglige for 0.-3. klasse:

I hele indskolingen arbejdes der på, at eleverne bliver så dygtige som muligt. Et led i dette arbejde består af, at der laves forskellige test løbende af elevernes faglige kompetencer.

0. klasserne

I 0. klasse har eleverne en gennemgående børnehaveklasseleder og en fast pædagog tilknyttet den enkelte klasse.

Skoledagen for 0. klasse består af moduler, hvor der er fokus på trivsel, leg og læring.

De lærere, som forventes at skulle overtage eleverne i 1. klasse deltager i enkelte lektioner i løbet af ugen, således at eleverne får opbygget en relation til lærerne, som overtager i 1. klasse.

Der er to- voksen timer en del af dagen i 0. klasse, hvor børnehaveklasseleder sammen med en pædagog varetager undervisningen.

I 0. klasse er forældresamarbejdet højt prioriteret. Der er to skolehjemsamtaler i løbet af året og flere møder efter behov. Børnehaveklasselederne deltager i forældrerådet for at være med til at udvikle et grundlag for forældrerådsarbejde de kommende år.

1.-3. klasse

Der arbejdes på årgange. Det vil sige, at personalet er sammensat af teams på tværs af klasser, som sikrer faglighed og optimal udnyttelse af lærernes kompetencer samt øget kollegial supervision. Årgangsarbejdet medfører også mulighed for forskellige former for holddeling i forhold til undervisningens indhold, elevernes faglige niveau og sociale relationer og deres indflydelse på elevernes læring.

Det faglige fokus er på den enkelte elevs udvikling. Det vil sige, at undervisningen tilrettelægges ud fra elevernes niveau (undervisningsdifferentiering).

I indskolingen er der en årlig skolehjemsamtale. Er der behov for yderligere møder, arrangeres disse med klassens lærere.

Forældrerådene i 1.-3. klasse er selvkørende, der er ikke personale med. I efteråret tilbydes forældrerådene et fælles opstartsmøde, hvor der er mulighed for at lave struktur for forældrerådets selvvalgte opgaver, og hvor der ligeledes kan udveksles inspiration mellem de forskellige klassers forældreråd.

Forældre er velkommen til at besøge skolen i undervisningstiden efter aftale med klassens lærere/pædagoger.

I er altid velkomne til at kontakte skolen og gå i dialog omkring jeres barns trivsel.